Amersfoort

Op 23 februari 2024 vond in boekhandel Riemer (Emiclaer) de presentatie plaats van het boek ‘Klimaatslim tuinieren’ . De tekst van dit boek van uitgeverij Terra-Lannoo is geschreven door tuinontwerper Moniek de Bakker. Anneke Beemer heeft het boek verrijkt met veel mooie foto’s. Het boek behandelt wat je in ons veranderend klimaat kunt doen om de effecten van klimaatverandering in je tuin of op je balkon te temperen.

Op een mooie dag in mei is uw redacteur in gesprek met tuinfotograaf en -architect Anneke Beemer, over dit nieuwe boek en ook een beetje over Anneke zelf.
Anneke Beemer is, net als de auteur Moniek de Bakker van ‘Klimaatslim Tuinieren’, zeer begaan met de effecten van klimaatverandering op mensen, planten en dieren. Voor Groei & Bloei is dit een onderwerp van strategisch belang:  het 'Groei en Bloei tienpuntenplan' voor klimaatvriendelijk tuinieren beschrijft een tiental richtlijnen om tuiniers en ‘balkoniers’ te helpen, hoe met klimaatverandering en de effecten daarvan op onze persoonlijke buitenomgeving, om te gaan. Over het ‘Groei & Bloei Tienpuntenplan’ kun je op de landelijke website van Groei & Bloei alles lezen .
Het boek ‘Klimaatslim tuinieren’ neemt je op overzichtelijke wijze mee bij de voorbereiding, inrichting en aanleg van een natuurvriendelijke tuin,  die  zo veel mogelijk is ingericht om de effecten van de klimaatverandering te lenigen. Hoe je op je balkon of daktuin volgens dezelfde principes te werk kunt gaan, komt in het boek ook uitgebreid aan de orde.
Wat betekent dat nu eigenlijk: klimaatslim tuinieren? Het handelt om de vraag: hoe leer je om te gaan met een veranderend klimaat, met vaker hoosbuien, meer stormen, langere periodes van droogte? Wat doe je daaraan en ook: wat kun je beter niet doen.
Niet: hoe voer ik het water van een hoosbui zo snel mogelijk af, maar: hoe kan ik het overschot aan water vasthouden om drogere tijden beter door te komen. Niet: hoe installeer ik overal een airco, maar: hoe kan ik de temperatuur binnen en buiten lager houden in de zomer en voorkom ik hittestress in huis en buitenshuis door mijn tuin of balkon anders in te richten.

In een overzichtelijk verhaal met veel voorbeelden in woord en beeld behandelt het boek globaal zes onderwerpen:
•    ‘Ont-stenen’: tegel wippen en ontharding van de paden d.m.v. half-verharding of open bestrating; regenwater opslaan in regenton of wadi of op een groen dak; de boom of groene gevel als airco; hergebruik van ‘gewipte’ harde materialen
•    Bodemzorg:  hoe verbeter je het bodemleven, welke grondsoorten zijn er, wat voor gevolg heeft de zuurgraad en hoe maak je of waar koop je compost
•    Groen in de hoofdrol:  planten, heesters en bomen die droogte tolereren, wateropslag in de tuin, welke plant waar
•    Vergroten van biodiversiteit:  een biodiverse tuin is een gevarieerde tuin met voedsel en een plek voor allerlei beestjes en plantjes
•    ‘luinieren’:  minder tuinwerk, meer plezier
•    Tuinieren op niveau:  volop tips voor tuinieren op balkon en terras.
Denk je nu: wat is een wadi of wat is infiltratie? Dit lees je allemaal na in deze zes hoofdstukken, waar je globaal wordt bijgepraat over een groot aantal begrippen en technieken. Zoveel onderwerpen kunnen niet altijd diepgaand behandeld worden binnen het bestek van dit boek. Wel kan het voor beginnende tuiniers een goede leidraad zijn en een introductie die nieuwsgierig maakt naar verdieping van kennis.
Je kunt het boek gebruiken als een stappenplan om bij renovatie van een bestaande tuin of inrichting van een nieuwe tuin zo klimaatslim mogelijk je keuze te bepalen. Voor de (meer) gevorderde tuinier leest het lekker weg, veel herkenbare inhoud, maar ook: hier en daar dat pareltje van een tip, die je nog niet wist om je te helpen je tuin, geveltuin of balkon nóg beter in te richten.
Het boek bevat per onderwerp beplantingsuggesties, waarmee je je tuinontwerp voor bijvoorbeeld een border of een wadi kunt invullen.
 Ook bevat het boek aan het eind nog een leeslijst om je op weg te helpen de verworven kennis verder te verdiepen, via boeken, tijdschriften en/of websites.

Heb je meer hulp nodig om in jouw specifieke situatie verder op weg geholpen te worden en woon je in de gemeente Amersfoort? De website www.amersfoortrainproof.nl heeft de gemeente speciaal opgezet om haar groene en klimaat-adaptieve beleid uit te dragen en de burgers verder te helpen. Deze website laat je zien hoe je voorkomt, dat kostbaar water verdwijnt in het riool en tegelijkertijd zorgt voor vergroening van jouw omgeving. Ook laat het zien hoe de inrichting van tuin en dak kan zorgen voor een verbeterde waterhuishouding buitenshuis. Hoe maak je in huis je kelder ‘water-robuust’ en hoe kun je regenwater thuis gebruiken. Wat doet zonwering en verticaal tuinieren voor een comfortabel klimaat in huis.
Je kunt gratis advies krijgen van een gemeentelijk regenwatercoach. Kijk op de website www.amersfoortrainproof.nl onder de kop: ‘Hulp nodig’ en meld je hiervoor aan.
Tuinfotografe en -ontwerpster Anneke Beemer is ruim 25 jaar werkzaam in het tuinvak. Zij begon haar carrière als medewerker van de bekende groenauteur en tuinfotografe Modeste Herwig. Anneke deed voor Modeste diverse kantoorwerkzaamheden, waaronder verwerken van fotomateriaal, publiceren van dit materiaal op de website, selecteren van fotomateriaal voor boeken en andere publicaties, zoals het  Groei & Bloei tijdschrift. Anneke werkte regelmatig mee als model voor de fotografie bij  tuinklusjes. Ook zorgde ze voor begeleiding van cursisten bij workshops en hielp zij Modeste Herwig bij de uitwerking van beplantingsplannen.
Nadat Anneke in 2012 het IPD diploma Tuinarchitectuur en het examen plantenkennis met succes had afgesloten, startte zij op 1 april 2012 haar eigen bedrijf. Ze heeft haar werkzaamheden voor Modeste Herwig in de loop der tijd afgebouwd om zich aan haar eigen klanten te kunnen wijden. Inmiddels heeft Anneke Beemer bekendheid verworven met haar natuurlijke tuinontwerpen. Tevens kun je bij haar terecht voor de begeleiding van de tuinaanleg, ook als de opdrachtgever graag zelf de tuinaanleg wil uitvoeren. Ja, en de tuinfotografie, dat is zeker een belangrijk deel van haar werk, als het om projecten gaat zoals het boek ‘Klimaatslim tuinieren’. Inmiddels is er onlangs een nieuw boek uitgebracht bij Terra-Lannoo: ‘Liefde voor rozen’ . Ook voor dit boek verzorgde Anneke de fotografie.
De auteur en fotograaf van ‘Klimaatslim tuinieren’ hebben beiden een mooie website, om van te genieten:
Moniek de Bakker:  www.tuinvandeburen.nl    Tuinontwerp
Anneke Beemer:   www.annekebeemer.nl      Tuinontwerp, beplantingsplan, tuinfotografie