Voortuinkeuring

Werkwijze keuring
Elk jaar stuurt Groei & Bloei vrijwilligers op pad om voortuinen te beoordelen.
Ging het voorheen vooral om het plezier in tuinieren te stimuleren en de woonomgeving op te fleuren, de laatste jaren zijn daar duurzaamheid en leefbaarheid bij gekomen. Wijken met groen zijn in de zomer koeler dan versteende wijken en het groen zorgt voor extra waterberging bij extreme regenval.

De 'keurmeesters' gaan drie keer op pad: in voorjaar, zomer en herfst. In het voorjaar worden alle voortuinen met behulp van een scorelijst bekeken. Een aantal tuinen wordt dan genomineerd. De keren daarna worden alleen de genomineerde tuinen bekeken.

Op 28 november 2024 worden de prijzen uitgereikt in Het Groene Huis inAmersfoort. Tijdens de prijsuitreiking is er een boeiende presentatie en
worden informatie en ideeën aangereikt voor een inspirerende,aantrekkelijke voortuin.

Wil jij ons team versterken en helpen bij het vinden van inspirerende voortuinen?

Elk jaar stuurt Groei & Bloei vrijwilligers op pad om op zoek te gaan naar inspirerende voortuinen. Dit jaar in de wijk Nieuwland in Amersfoort.
Ging het er voorheen vooral om het plezier in tuinieren te stimuleren en de woonomgeving op te fleuren, de laatste jaren is daar de leefbaarheid bij gekomen. Wijken met groen zijn in de zomer koeler dan versteende wijken en het groen zorgt voor extra waterberging bij extreme regenval.
Groene tuinen leveren ook een grote bijdrage aan de biodiversiteit, van belang voor dieren, planten en mensen.
We zoeken dus naar voortuinen die anderen kunnen inspireren tot een groene, leefbare en ook mooie voortuin.

Hoe doen we dat?
Drie groepjes vrijwilligers gaan op pad: in voorjaar, zomer en herfst. De eerste keer worden alle voortuinen bekeken. Een aantal daarvan wordt genomineerd. De keren daarna worden alleen deze tuinen bekeken. Het gaat dus om de meest inspirerende voortuinen door het hele jaar heen.
Daar worden uiteindelijk de prijswinnaars uit gekozen. Tijdens de prijsuitreiking is er een boeiende presentatie en worden informatie en ideeën aangereikt voor een aantrekkelijke voortuin.

Lijkt jou dat een leuke activiteit? Vind je het belangrijk dat tuinen bijdragen aan een groene, leefbare woonomgeving voor mens en dier? We willen ons team van 11 personen met 1 persoon uitbreiden.
Stuur een mail naar Voortuinkeuringen@amersfoort.groei.nl of bel met Martine 06-12919875