Amersfoort

Voorjaarsexcursie naar tuinen in Terschuur 26 april 2024

De voorjaarsexcursie is volgeboekt, je kunt je niet meer opgeven.
De eerste excursie van Groei & Bloei Amersfoort neemt je mee naar het buitengebied van Terschuur. Ten zuiden van Terschuur in de richting van Achterveld, kun je een tweetal tuinen en een vaste plantenkwekerij gaan bekijken.
Vrijdag 26 april gaan we met elkaar op pad en kunnen we, naast bloeiende rododendrons en azalea’s, voorjaarsbloeiende heesters en bollen verwachten. Bloeiende fruitbomen volgen elkaar per soort op met bloesem in april. Het uitbottende groene loof is prachtig frisgroen en de belofte van de zomer lonkt.
We vertrekken vanaf de parkeerplaats naast woonwinkel Piet Klerkx, gelegen aan De Brand 1-4, 3823 LA Amersfoort.
We rijden zoals gebruikelijk zoveel mogelijk met elkaar mee.
De eerste tuin die we gaan bekijken is gelegen aan de Stoutenburgerweg 6A. Deze tuin van Michel en Suzanne Thiessen is eind jaren tachtig aangelegd met een goede structuur van bomen en bloeiende heesters en beslaat zo’n 2000 m2 . Er staan naast een es en een treurwilg, verschillende soorten esdoorns, notenbomen, prunus en fruitbomen. Vijf jaar geleden zijn Michel en Suzanne hier komen wonen en hebben aan de bestaande tuin een verscheidenheid aan bloembedden toegevoegd, naast enkele bijzondere stijlelementen, die nu voor jou een verrassing zijn. Het uitzicht is prachtig.
Eerst drinken we in de tuin koffie of thee met vers gebakken taart uit de thuisbakkerij.
De volgende tuin ligt ook aan de Stoutenburgerweg, op nummer 29. De eveneens landelijk gelegen tuin van Albertine van Schelven is in 2005 aangelegd. De prachtige groene entree leidt naar een rietgedekt romantisch huis in landelijke stijl. Omsloten door het huis en enkele bijgebouwtjes vind je een formeel tuingedeelte met in het midden een mooie zonnewijzer. Vervolg je route door de tuin langs de zorgvuldig opgebouwde borders naar de moes- en pluktuin. Een natuurlijke vijver en ook een zwembad zorgen voor aangenaam verpozen voor mens en dier. De tuin van 5000 m2 is omgeven door landelijke vergezichten, waar je hier en daar middels een doorkijkje van kunt genieten. De tuin is niet alleen mooi aangelegd maar wordt ook nog eens prima onderhouden.

De derde locatie die we in deze voorjaarsexcursie gaan bezoeken is Kwekerij Klein Hof. De kwekerij is gelegen aan de Klein Hofweg, een zijstraat van de Stoutenburgerweg vlakbij tuin nummer 2. Sinds vorig jaar is de kwekerij gesloten, maar dit voorjaar is er een beperkte openstelling voor een speciale verkoop van planten, welke nog niet eerder zijn vermeerderd op Kleinhof. Dat is een buitenkansje dat je niet wilt missen!
Naar keuze:
Tot slot kun je op eigen gelegenheid terug rijden over de Stoutenburgerweg om in het dorp Terschuur de lunch te gebruiken bij Eetcafé De Koning.
De kosten bedragen €12,50 voor leden van Groei & Bloei. Ben je geen lid dan betaal je €17,50 voor deze excursie.
Er is een maximum van 20 deelnemers.

Planning
09:15 uur Verzamelen op de parkeerplaats van woonwinkel Piet Klerkx, De Brand 1-4, 3823 LA Amersfoort
09:30 uur Vertrek richting de eerste tuin, Stoutenburgerweg 6A, Terschuur
10:00 uur Aankomst op de eerste tuin, koffie en thee met taart uit de thuisbakkerij
10:30 uur Rondleiding door de eerste tuin door Suzanne
11:15 uur Vertrek richting de tweede tuin, Stoutenburgerweg 29, Terschuur

11:30 uur Aankomst op de tweede tuin, rondleiding door Albertine van Schelven
12:30 uur Koffie of thee drinken bij Albertine.
13:00 uur Bezoek de Kwekerij Klein Hof, Klein Hofweg 4 in Terschuur
14:00 uur Einde excursie.

Naar keuze doorrijden naar eetcafé de Koning, adres Hoevelakenseweg 103, Terschuur, voor de lunch op eigen kosten.