Najaarsexcursie naar Landgoed Schovenhorst in Putten

Op zaterdag 7 september is de najaarsexcursie naar Landgoed Schovenhorst in Putten.
Adres : Garderenseweg 93, 3881 GK Putten

Inschrijven via het aanmeldformulier onder aan deze pagina. Je bent aangemeld als de betaling door de penningmeester is ontvangen.

Vertrek om 9.15 uur vanaf de parkeerplaats van Piet Klerkx, De Brand 1-4,
3823  LA Amersfoort, waar wij met elkaar met de auto naar Putten rijden.
Rond 10.00 uur beginnen wij met koffie/thee met iets lekkers erbij.
Een gids neemt ons mee voor een rondleiding van anderhalf uur over het landgoed, nadien kun je als je wilt de Bostoren, een klimtoren van 40 meter hoog met 235 treden beklimmen. Boven aangekomen kijk je niet alleen uit op het landgoed, maar heb je een prachtig zicht op de Veluwe en Amersfoort.
Na afloop van het programma is er gelegenheid om op eigen rekening de lunch te gebruiken in Brasserie Schovenhorst, gelegen in een ommuurde tuin van het Landgoed..

Landgoed Schovenhorst: “het mooiste geheim van Putten”.
Het is gesticht door Mr. Schober, die van over de hele wereld zaden importeerde om te onderzoeken of ze op de woeste heidegrond van Putten konden worden gebruikt voor de bosbouw.
Tegenwoordig stelt men naast wetenschappelijk werk het onderhoud en behoud van het Landgoed rond de thema’s natuur en cultuur centraal. Ook zijn er recreatieve en educatieve activiteiten.
Het 170 jaar oude Schovenhorst is beroemd om zijn 5 bomentuinen, die in de 19e en 20e eeuw ontstonden uit kwekerij- en bosbouwexperimenten.
De bomentuinen hebben een officiële museumregistratie en de bomencollectie behoort tot de Nationale Plantencollectie.
Imposante exemplaren van nu zijn o.a. de destijds aangeplante Mammoetboom en Japanse ceder met een spechtenflat.
Het Landgoed bestaat uit 150 hectare bos waarin verschillende kunstwerken zijn opgesteld.
Er zijn dertien grafheuvels ontdekt van ongeveer 3.000 jaar voor Christus.

Kosten voor de najaarsexcursie zijn voor leden 12,50 p.p.
                                                                   niet-leden  17,50 p.p.

najaarsexcursie